|
<<
Terug naar de vorige pagina
|
(pagina update: 26-10-23)
Ik in de jaren 80
|
Even terug,...
Laten we deze pagina is beginnen met een korte inleiding... Het was
begin jaren 80, ik was een jaar of 12 en helemaal gek van de BMX crossfiets
hype die zich afspeelde. Het is lang geleden, (1983?) maar ik was
ergens tussen de 10 en 15 jaar. Ik was nog jong en niet kapitaal krachtig
genoeg om met hele dure fietsen en spullen in de weer te zijn. Toch
had ik een mooie "Redline" BMX en heb ik de afgelopen 40
jaar vaak aan die tijd terug gedacht.
Inmiddels ben ik redelijk een ouwe lul aan het worden en kwam ik in
de corona tijd (2021) op het idee een BMX uit die tijd te gaan zoeken,
maar dat viel niet mee. Ik heb nog al wat wensen en wilde wel iets
moois hebben het liefst in nieuwstaat. Ik kwam er al snel achter dat
dit bijna onmogelijk was. Op deze pagina's kan je lezen en zien hoe
ik dit opgelost heb en wat belangrijker is, lekker bezig te zijn met
de BMX hobby. |
De zoektocht
Het is begin september 2021 en ik ben nog steeds opzoek naar een "Old
School" BMX uit de jaren 80. Via marktplaats en diverse websites
wordt ik op de hoogte gehouden van vraag en aanbod. Jammer is wel
dat er veel fietsen aangeboden worden in Amerika of de U.K. Deze laatste
is geen optie meer omdat er belasting en een speciale hefing zit op
dingen die daar aangeschaft worden. Ook Amerika is geen optie, geen
Amerikaan stuurt naar Europa. Aan de andere kant weet je niet wat
je koopt, misschien is het frame wel gescheurt of zijn er andere mankementen,
het risico is te groot om een kat in de zak te kopen, daar zijn ze
gewoon te duur voor.
Veel uit de jaren 80 en 90 is inmiddels een hype, dit noemen we met
een mooi woord "vintage" zo komen er weer vintage draaitafels
op de markt en,... jazeker BMX-en! Zo brengt de firma GT al een paar
jaar een BMX op de markt die afgeleid is uit de jaren 80 en kom ik
er achter dat de firma S.E. RACING dit ook doet met 3 soorten fietsen
waaronder de P.K. RIPPER! We doen wat onderzoek en komen terecht bij
Fritsbmx
in Dedemsvaart en deze heeft net de Vans Looptail Limited Edition
binnen,... ik begin nerveus te worden, stuur een mail en krijg vrijwel
direct antwoord dat ze nog een looptail op voorraad hebben. Mijn antwoordt
is kort, graag reserveren en ik kom hem morgenochtend halen! |
De Vans P.K Ripper |
De reis gaat naar Dedemsvaart,
niet echt om de hoek maar laten we maar zeggen dat wat je van ver
haalt lekker is. Bijna anderhalf uur later kom ik aan in Dedemsvaart,
eigenlijk is Fritsbmx
gesloten in de ochtend maar ze zouden wel aanwezig zijn. Ik wordt
ontvangen door Frits en Carla en krijg (altijd een goed begin) koffie
aangeboden. De Looptail staat al klaar,... jeetje wat een mooie fiets
zeg! Zelfs Frits denkt er over één te houden van de 5 die hij van
S.E. Racing ontvangen heeft. Ik ben nog wat verbaast omdat op alle
foto's die van de fiets te vinden zijn geen voorrem zit en deze heeft
dit wel. Frits geeft aan dat deze er bijgeleverd wordt alleen is het
niet gebruikelijk in de huidige BMX wereld deze te monteren. Nou ik
ben er erg blij mee omdat ik wat aanpassingen wil gaan doen aan deze
Looptail en daar hoort ook een rem aan de voorkant bij.
De Fiets staat in de showroom in een standaard, heel handig, je rijd
er zo een wiel in en door een klem constructie blijft de fiets dan
staan. Deze standaard wordt ook verkocht en ik besluit er één mee
te nemen. We kletsen nog wat verder, laden de fiets in en ik ben de
gelukkige eigenaar van een S.E. RACING P.K. RIPPER VANS Looptail Limited
Edition BMX!
Inmiddels heb ik de Vans Looptail verkocht ( okt - 2023)
|
1983
Ondertussen denk ik nog vaak aan mijn Redline die ik had
in de jaren 80. Ik besluit om eens te gaan kijken wat de mogelijkheden
zijn om deze BMX uit de jaren 80 opnieuw te bouwen.
Hieronder nog wat plaatjes uit de jaren 80 van de Redline
Replica Redline "OldSchool"
BMX
Al maanden waren we opzoek naar een frame en vork wat geschikt
is om een replica Redline te maken zoals Henk deze had in
1984. Je zal je afvragen waarom een replica maar het is bijna
onmogelijk een originele te vinden, als je deze wel zou vinden
dan is meestal de staat niet zo mooi of het is belachelijk
duur, en dat was niet helemaal de bedoeling.
Het is november 2021 en we vinden op Ebay een frame en vork
in nieuwstaat. Het frame en vork zijn van het merk "Free
Agent", is van een amerikaanse fabrikant en zijn van
bouwjaar 1986, het mag de pret niet drukken. Het frame en
vork zijn in zeer mooie staat en geschikt om de Redline Replica
te bouwen. Om deze fiets geheel opnieuw op te bouwen zijn
we opzoek gegaan naar veel (oude) onderdelen, Om de fiets
kompleet te maken zijn we bijna een jaar bezig geweest de
juiste onderdelen te vinden
Het was lastig om onderdelen in nieuwstaat te vinden uit de
jaren 80, naast oude onderdelen worden er ook reproductie
onderdelen gemaakt, dus als ze niet oud zijn dan maar zoeken
in reproductie. Als de BMX maar oud lijkt.
|
Zoeken onderdelen |
|
Het is een hele zoektocht geweest
om de fiets samen te stellen naar de fiets die Henk had in de
jaren 80. Zo was het erg lastig het "CW" stuur te
vinden, Ook de juiste wielen waren lastig, er moesten blauwe
velgen en naven in met blanke spaken. Het stuur vonden we in
Nederland, niet van CW maar van ASCO. De wielen vonden we bij
OldSchoolBike Parts en zijn speciaal voor dit project samengesteld,...
en... ja ja... OldSchool! |
|
|
Nieuwe onderdelen
Een aantal onderdelen zoals ketting, remblokken, remkabels
en banden zijn nieuw. Het is voor dit project belangrijker dar
ze in mooie staat zijn, slijt onderdelen vind je bijna niet
van die leeftijd in mooie staat, Als laatste hebben we ook gekozen
voor een nieuwe crank, dit omdat een originele oude belachelijk
duur zijn. |
Reproductie onderdelen |
Als laatste zijn er ook onderdelen
die door de originele fabrikant weer gemaakt worden, zo zijn
de velgremmen van Dia-Compe en de pedalen van MKS. De Redline
Padset hebben we laten maken bij Kai's Garage in Duitsland.
Ook het Kashimax zadel is zeer zeldzaam en een reproductie.
Een opsomming van alle onderdelen vind je onderaan deze pagina,
Hieronder het eind resultaat |
Mijn Redline Replica 1983 specificaties
|
|
Frame |
Free
Agent junior 1986 (USA) |
€
178.00,- |
|
|
|
|
Vork |
Free Agent
1986 (USA) |
|
|
|
prijzen |
1 |
2 |
3 |
|
Decals |
Frame decal
set |
€ 62.00,- |
|
x |
|
|
Padset |
Redline white/red
|
€ 92,.00,- |
|
x |
|
|
Pedalen |
MKS BM-7 "Beartrap" |
€ 47.95,- |
|
x |
|
|
Buiten
banden |
20x1.75 black-gumwall/rood
|
€ 24.80,- |
|
x |
|
|
Binnen Banden |
merkloos |
€ 10.00,- |
|
|
x |
|
Zadelpen |
CR-MO
13/16" gebogen zadelpen |
€ 46.36,- |
|
|
x |
|
Zadelpenklem |
Alluminium
24,4mm blue |
€ 12.50,- |
x |
|
|
|
Ketting |
Cult 410 BMX
Ketting (Zilver) |
€ 9.95,- |
|
|
x |
|
Stuur |
Asco Pro Handlebar
(CW Style) |
€ 150.00,- |
x |
|
|
|
Stuurpen |
Forged aluminium/blue |
€ 30.00,- |
x |
|
|
|
wielen |
maillard/rigida,
naven/velgen chrome spaken |
€ 137.50,- |
x |
|
|
|
Tandwiel |
Aluminium GT
43T |
€ 25.00 |
x |
|
|
|
freewiel |
ACS 16T |
€ 31.90 |
|
|
x |
|
Grips |
Blue/Black
Foam grips viscount style |
€ 10.00,- |
x |
|
|
|
Headset |
1 inch steel
Tange Seiki TG235 |
€ 10.00,- |
x |
|
|
|
Remkabel |
Elvedes rembuitenkabel
4,9 mm blauw |
€ 16.45,- |
|
|
x |
|
Remhendels |
Blue Anodized
Star MX |
€ 50.00,- |
x |
|
|
|
velgremmen |
Dia-Compe MX-1000 |
€ 77.89,- |
|
x |
|
|
Valvecaps |
Cinema Valve
Caps (Blauw) |
€ 4.95,- |
|
|
x |
|
Bottum
Bracket |
VWP Bottom
Bracket Set BMX Euro 19mm |
€ 46.85,- |
|
|
x |
|
Crankset |
Salt Plus Pro
48 3-Piece (170mm - Chrome) |
€ 99.95,- |
|
|
x |
|
Remblokken |
Dia-Compe |
€ 10.00,- |
|
|
x |
|
Seat |
Kashimax RS
(blauw) |
€ 91.93,- |
|
x |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1
= old school
2 = reproductie
3 = nieuw |
|
|
|
|
|
|
|